In karate kennen we allemaal de kiai: een scherpe uitademing die de intra-abdominale druk verhoogd. Daardoor wordt de krachtoverdracht geoptimaliseerd. En je ‘braced’ jezelf tegelijk tegen een tegenaanval.
Op deze cursusdag hebben we veel breder naar de ademhaling gekeken. Als karateleraar is het waardevol om iets meer hiervan te weten omdat de ademhaling zo belangrijk is. In karate-do en in het leven.
De ademhaling is zowel indicator (hoe gaat het met de karateka) als regulator (hoe reguleert de karateka zijn energie/spanning/emotie).
Eerst hebben we met ontzag gekeken naar het middenrif:
Wauw. Is dat niet indrukwekkend?
Daarna hebben we het protocol van goed ademen besproken:

Verdieping kun je hier vinden: